Diskusijų forumai
https://www.knives.lt/diskusijos/

Elektros įranga ir instaliacija
https://www.knives.lt/diskusijos/viewtopic.php?f=1&t=10737
Puslapis 12

Autorius:  _Vladas_ [ 2019-12-07- 0:26 ]
Pranešimo tema:  Elektros įranga ir instaliacija

Reikia man namie pasijungti šlifuoklį su trifaziu varikliu ir iškilo keli praktiniai klausimai į kuriuos atsakyti mano žinių nepakanka :( , todėl prašau labiau nusimanančių kolegų patarimo.
Situacija: yra laisvas trifazis kabelis (5x4 mm2) ir bendrame paskirstymo skyde ant jo stovi senas 3P 20A 10kA automatas. Kadangi kabelis išvestas ne ten, kur stovės šlifuoklis, jungiu prie jo reikiamo ilgio jėgos kabelį 5X2,5 mm2 ir statau srovės nuotekio relę 25A, 30 mA. Po relės jungiu paskirstymo dėžutę su gamykliškai įmontuotomis 16A rozetėmis: 1vnt. trifazė ir 2 vnt. vienfazės.

Prikabintas failas:
1-380_2-220.jpg


Kad būtų aiškiau - pridedu bendrą schemą:

Prikabintas failas:
3f-2f-schema.jpg


Dabar klausimai:
1. Kadangi srovės nuotekio relė yra 25A ar nereikėtų pakeisti pirminio 20A automato į 25A? Maksimali apkrova neturėtų viršyti 16A (šlifuoklio variklis 3,5 kW), tai teoriškai kaip ir pakanka automato 20A. Bet ar pirma stovinti 25A srovės nuotekio relė nesukels kitokių el. tiekimo problemų? :/
Papildymas: jau išsiaiškinau, kad apsauginis automatas ir turi būti mažesnio amperažo negu srovės nuotekio relė.
2. Kadangi iš trijų fazių atsišakos tik 2 vienfazės rozetės, ar stipriai tai iškreips įtampą fazėse? Šlifuoklis bus naudojamas periodiškai, o vienfazės rozetės bus apkrautos nors ir ne stipriai, bet pastoviai (papildomas apšvietimas, dulkių siurblys ir kt.). Taigi likusi laisva fazė praktiškai bus neapkrauta. Kiek tai kritiška įtampos iškreipimui? :/
3. Šlifuoklio kištukas 4 kontaktų (3P+PEN). Ar keičiant kištuką į 5 kontaktų (3P+N+PE) būtina keisti variklio pajungimo schemą iš trikampės į žvaigždinę? :/

Iš anksto dėkingas už argumentuotus patarimus. :)

Autorius:  Desantas [ 2019-12-07- 0:38 ]
Pranešimo tema:  Re: Elektros įranga ir instaliacija

_Vladas_ rašė:
Dabar klausimai:
1. Kadangi srovės nuotekos relė yra 25A ar nereikėtų pakeisti pirminio 20A automato į 25A? Maksimali apkrova neturėtų viršyti 16A (šlifuoklio variklis 3,5 kW), tai teoriškai kaip ir pakanka automato 20A. Bet ar pirma stovinti 25A srovės nuotekio relė nesukels kitokių el. tiekimo problemų? :/
2. Kadangi iš trijų fazių atsišakos tik 2 vienfazės rozetės, ar stipriai tai iškreips įtampą fazėse? Šlifuoklis bus naudojamas periodiškai, o vienfazės rozetės bus apkrautos nors ir ne stipriai, bet pastoviai (papildomas apšvietimas, dulkių siurblys ir kt.). Taigi likusi laisva fazė praktiškai bus neapkrauta. Kiek tai kritiška įtampos iškreipimui? :/
3. Šlifuoklio kištukas 4 kontaktų (3P+PEN). Ar keičiant kištuką į 5 kontaktų (3P+N+PE) būtina keisti variklio pajungimo schemą iš trikampės į žvaigždinę? :/

Iš anksto dėkingas už argumentuotus patarimus. :)

1. Nieko baisaus nenutiks.
2. Negaliu tiksliai pasakyt, bet suminis galingumas neviršija tinklo galimybių, turėtų būti normaliai.
3. Nuo apvijų jungimo schemos keisis ir maitinimo įtampa, jos keisti negalima, jei pakeisi iš trikampio į žvaigždę apvija gaus vietoj 380V tik 220V

Autorius:  _Vladas_ [ 2019-12-07- 1:58 ]
Pranešimo tema:  Re: Elektros įranga ir instaliacija

Desantas rašė:
3. Nuo apvijų jungimo schemos keisis ir maitinimo įtampa, jos keisti negalima, jei pakeisi iš trikampio į žvaigždę apvija gaus vietoj 380V tik 220V

Ne apie tai klausiau. :no:
Į trifazį tinklą pajungti naudojami abu jungčių būdai, kai variklio konstrukcija tokią galimybę numato.
Pvz. mano variklio gamyklinis pajungimas buvo žvaigžde, bet dedant keturių kontaktų kištuką buvo perjungtas į trikampį. Taigi perjungti galima. Klausimas - ar būtina? :/
Nes teko girdėti, kad trikampis pajungimas, skirtingai nei žvaigžde, duoda įtampos šuolius įjungiant variklį ir jeigu izoliacija pasenusi (o mano variklis senas) gali atsirasti srovės nuotekis ir kadangi pastatysiu tik 30 mA nuotekio relę - ji kas kart suveikinės. Be to trikampis neturi atskiros N fazės, tad dedant kištuką su 5 kontaktais bus problemos su N-PE atidalinimu. Ar tai kažkaip išsprendžiama? :/

PS: perjungimas iš žvaigždės į trikampį buvo atliktas tam, kad padidinti variklio galingumą. Kadangi namie su šlifuokliu drošiu tik pluoštinį - galingumas neaktualus. Aktualiau saugumas. :helm:

Autorius:  Silkinas [ 2019-12-07- 12:48 ]
Pranešimo tema:  Re: Elektros įranga ir instaliacija

_Vladas_ rašė:
Desantas rašė:
3. Nuo apvijų jungimo schemos keisis ir maitinimo įtampa, jos keisti negalima, jei pakeisi iš trikampio į žvaigždę apvija gaus vietoj 380V tik 220V

Ne apie tai klausiau. :no:
Į trifazį tinklą pajungti naudojami abu jungčių būdai, kai variklio konstrukcija tokią galimybę numato.
Pvz. mano variklio gamyklinis pajungimas buvo žvaigžde, bet dedant keturių kontaktų kištuką buvo perjungtas į trikampį. Taigi perjungti galima. Klausimas - ar būtina? :/
Nes teko girdėti, kad trikampis pajungimas, skirtingai nei žvaigžde, duoda įtampos šuolius įjungiant variklį ir jeigu izoliacija pasenusi (o mano variklis senas) gali atsirasti srovės nuotekis ir kadangi pastatysiu tik 30 mA nuotekio relę - ji kas kart suveikinės. Be to trikampis neturi atskiros N fazės, tad dedant kištuką su 5 kontaktais bus problemos su N-PE atidalinimu. Ar tai kažkaip išsprendžiama? :/

PS: perjungimas iš žvaigždės į trikampį buvo atliktas tam, kad padidinti variklio galingumą. Kadangi namie su šlifuokliu drošiu tik pluoštinį - galingumas neaktualus. Aktualiau saugumas. :helm:

Perjunk vėl į žvaigždę, Teisingai sujunk visus kabelio laidus ir neturėtų būti problemų. Jei variklis senas reiktų pamatuoti izoliacijos varžą, kad nebūtų mažiau nei 0,5 megaomų.
Srovės nuotekio relės ankščiau nebūdavo ir niekas nepasigesdavo. Svarbu, kad variklio korpusas įnulintas būtų. Jei per relę iš vienfazių rozečių jungiasi kiti įrenginiai, suminė nuotekio srovė gali užknisti junginėti tą relę.

Autorius:  _Vladas_ [ 2019-12-07- 17:56 ]
Pranešimo tema:  Re: Elektros įranga ir instaliacija

Silkinas rašė:
Srovės nuotekio relės ankščiau nebūdavo ir niekas nepasigesdavo. Svarbu, kad variklio korpusas įnulintas būtų.

Ant korpuso jungti ir nulį (N) ir įžeminimą (PE)? :O Ar vis tik turėjai minty apsauginį korpuso įžeminimą (PE)? :/
Be to, jeigu be relės - kokia turi būti įžeminimo varžą, kad srovės nuotekis visas eitų į žemę, o ne muštų per nagus?
Silkinas rašė:
Jei per relę iš vienfazių rozečių jungiasi kiti įrenginiai, suminė nuotekio srovė gali užknisti junginėti tą relę.

Dėkui, apie tai nepagalvojau. :oops:

Autorius:  e2ards [ 2019-12-07- 20:57 ]
Pranešimo tema:  Re: Elektros įranga ir instaliacija

_Vladas_ rašė:
Silkinas rašė:
Srovės nuotekio relės ankščiau nebūdavo ir niekas nepasigesdavo. Svarbu, kad variklio korpusas įnulintas būtų.

Ant korpuso jungti ir nulį (N) ir įžeminimą (PE)? :O Ar vis tik turėjai minty apsauginį korpuso įžeminimą (PE)? :/
Be to, jeigu be relės - kokia turi būti įžeminimo varžą, kad srovės nuotekis visas eitų į žemę, o ne muštų per nagus?
Silkinas rašė:
Jei per relę iš vienfazių rozečių jungiasi kiti įrenginiai, suminė nuotekio srovė gali užknisti junginėti tą relę.

Dėkui, apie tai nepagalvojau. :oops:

Silkinas teisus,

Variklis šeip neutralės nenaudoja, korpusas tiesiog jo būna įžeminamas ir tiek.
Dėl variklio jungimo, tai ant variklio būna lentelė kur prie kokios įtampos kaip jungiamas variklis.
Geriau vietoj skirtuminės srovės relės naudoti šilumine rele.

Autorius:  _Vladas_ [ 2019-12-07- 21:36 ]
Pranešimo tema:  Re: Elektros įranga ir instaliacija

e2ards rašė:
Geriau vietoj skirtuminės srovės relės naudoti šilumine rele.

Kodėl? :/
Šiluminė relė saugos variklį (kurį jau saugo automatas), o man reikia, kad būtų apsaugotas naudotojas ir būtent tam skirta skirtuminė.

Autorius:  e2ards [ 2019-12-08- 9:45 ]
Pranešimo tema:  Re: Elektros įranga ir instaliacija

Tai kad variklis neutralės nenaudoja (naudojamas įžeminimas į korpusą), vadinasi ir skirtuminės srovės relė jam nereikalinga.
Visa apsauga atliktų teisingai parinkta šiluminė ir tinkamas įžeminimas.

Autorius:  Darius_D [ 2019-12-08- 15:18 ]
Pranešimo tema:  Re: Elektros įranga ir instaliacija

_Vladas_ rašė:
e2ards rašė:
Geriau vietoj skirtuminės srovės relės naudoti šilumine rele.

Kodėl? :/
Šiluminė relė saugos variklį (kurį jau saugo automatas), o man reikia, kad būtų apsaugotas naudotojas ir būtent tam skirta skirtuminė.


Skirtuminė tam atvejui, jeigu kiši nagus į rozetes, maudysies su fenu rankoje ir t.t.
Šlifuoklio atveju, nulį jungi ant variklio korpuso, jeigu kažkuri iš fazių bandys "pabėgti" į korpusą (tuo pačiu ir į visą šlifuoklį), suveiks automatas ir tiek.
O skirtumines statyk vienfazes ant apšvietimo ir pan. Jeigu pastatysi trifazę ir nuo vienos iš fazių kažką bandysi paleist - 100% mes.

Autorius:  _Vladas_ [ 2019-12-08- 23:34 ]
Pranešimo tema:  Re: Elektros įranga ir instaliacija

NB: iš centrinės paskirstymo dėžutės ateina penkiagyslis kabelis 3P+N+PE, kurį prailginau ir jungsiu prie variklio.
Su 3P viskas aišku - fazės jungiamos prie variklio apvijų galų (variklį perjungiau į žvaigždę) išvestų į variklio pajungimo dėžutę.
Lieka dvi gyslos: N ir PE. Kurią gyslą jungti prie variklio korpuso: N ar PE? Ar sujungti abi kartu į PEN? (kas teoriškai neatrodo teisinga) :/

Autorius:  Desantas [ 2019-12-08- 23:57 ]
Pranešimo tema:  Re: Elektros įranga ir instaliacija

_Vladas_ rašė:
NB: iš centrinės paskirstymo dėžutės ateina penkiagyslis kabelis 3P+N+PE, kurį prailginau ir jungsiu prie variklio.
Su 3P viskas aišku - fazės jungiamos prie variklio apvijų galų (variklį perjungiau į žvaigždę) išvestų į variklio pajungimo dėžutę.
Lieka dvi gyslos: N ir PE. Kurią gyslą jungti prie variklio korpuso: N ar PE? Ar sujungti abi kartu į PEN? (kas teoriškai neatrodo teisinga) :/

Na jei perjungei į žvaigždę, tai N jungi į žvaigždės centrą, o PE jungi prie korpuso.

Autorius:  _Vladas_ [ 2019-12-09- 0:25 ]
Pranešimo tema:  Re: Elektros įranga ir instaliacija

Desantas rašė:
_Vladas_ rašė:
NB: iš centrinės paskirstymo dėžutės ateina penkiagyslis kabelis 3P+N+PE, kurį prailginau ir jungsiu prie variklio.
Su 3P viskas aišku - fazės jungiamos prie variklio apvijų galų (variklį perjungiau į žvaigždę) išvestų į variklio pajungimo dėžutę.
Lieka dvi gyslos: N ir PE. Kurią gyslą jungti prie variklio korpuso: N ar PE? Ar sujungti abi kartu į PEN? (kas teoriškai neatrodo teisinga) :/

Na jei perjungei į žvaigždę, tai N jungi į žvaigždės centrą, o PE jungi prie korpuso.

Bet prieš tai kolegos sako, kad N jungti ant korpuso. Kuo tikėti? 8(

Autorius:  Tomas [ 2019-12-09- 1:20 ]
Pranešimo tema:  Re: Elektros įranga ir instaliacija

Rekomenduoju N ir PE laidus jungti į krūvą, vienam gale prie variklio korpuso, kitam - prie dėžutės įžeminimo/nulio. Šie du laidai nesijungia per jokią relę ar jungiklį.
Žvaigždės centrą nejungti niekur.

Autorius:  Tomas [ 2019-12-09- 1:35 ]
Pranešimo tema:  Re: Elektros įranga ir instaliacija

_Vladas_ rašė:
Į trifazį tinklą pajungti naudojami abu jungčių būdai, kai variklio konstrukcija tokią galimybę numato.
Pvz. mano variklio gamyklinis pajungimas buvo žvaigžde, bet dedant keturių kontaktų kištuką buvo perjungtas į trikampį. Taigi perjungti galima. Klausimas - ar būtina?:helm:

Trifazis variklis - trys atskiri elektromagnetai pajungti tarp trijų fazių žvaigžde arba trikampiu. Jei pajungta žvaigžde (į 380) - kiekvienas elektormagnetas gauna 220 V, jei trikampiu - 380. Jei 220 V elektromagnetas gaus 380 V, bebūtinai iš kart nusprogs, bet kad ilgai nelaikys - didelė tikimybė.
Taigi, jei ant variklio parašyta trikampis/žvaigždė - 220/380V, jo jokiu būdu negalima jungti trikampiu ir jungti į 380 - tokio variklio elektromagnetai yra 220V. Ir tokiu varikliu yra dauguma.

Autorius:  _Vladas_ [ 2019-12-09- 2:36 ]
Pranešimo tema:  Re: Elektros įranga ir instaliacija

Ačiū Tomai. Aiškiai ir argumentuotai. +1

Puslapis 12 Visos datos yra UTC + 2 valandos
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
https://www.phpbb.com/